مدلهای بافتنی کودکانمدلهای بافتنی کودکان، تا این لحظه: 11 سال و 9 ماه و 12 روز سن داره

برف دونه (بافتنی برای کودکان)

کودک آزاری معضلی در هزارتوی قانون /123 شمره تلقن امداد کودکان

1393/9/17 13:33
نویسنده : barfdoone.ir
2,528 بازدید
اشتراک گذاری

 

همدان- بدرفتاری باکودکان پدیده ای باپیامدهای متعدد است که دل نگرانی ها ازپديده کودک آزاری بهزيستی را به راه اندازی خط تلفن ۱۲۳ برای ياری اجتماعی کودکان هدایت کردکه این مقوله در همدان نیز به اجرادرآمد.

به گزارش خبرنگار مهر، کودک آزاری پدیده ای یکنواخت و همگن نیست و این موضوع اشکال متفاوتی دارد و دارای انگیزه ها، علت شناسی و مفاهیم متفاوتی است که برای شناخت دقیق این معضل طبقه بندی آن ضروری به نظر می رسد.

از آنجا که يکي از مهم ترين دوران هاي زندگي هر انساني دوران کودکي است، بررسي اين دوران به عنوان برآيند زندگي آتي او مي تواند چشم اندازي از جامعه را در اختيار قراردهد تا بتوان بر اساس آن، اقدام به برنامه ريزي و کاهش آسيب هاي اجتماعي کرد.

بر اساس ماده ۱۹ پیمان نامه حقوق کودک، دولتهای عضو باید تمام اقدامات قانونی، اجرایی، اجتماعی و آموزشی لازم را به عمل آورند تا از کودکان دربرابر تمام اشکال خشونت جسمی، روانی، آزار یا سواستفاده، بی توجهی یا سهل انگاری، بد رفتاری یا بهره کشی از جمله سو استفاده جنسی در حین مراقبت والدین یا والد، سرپرست یا سرپرستان قانونی یا هر شخص دیگری که مسئولیت مراقبت از کودک را به عهده دارد، حمایت کند

قانون حمايت از کودکان زير ۱۸ سال قانون جامع و کاملي نیست

يک وکيل دادگستري در خصوص قانون حمایت از کودکان با بیان اینکه قانون حمايت از کودکان زير ۱۸ سال قانون جامع و کاملي نبوده و همين امر عاملي بر افزايش کودک آزاري در جامعه مي‌شود، اظهار داشت: قانون حمايت از کودکان زير ۱۸ سال قانون جامع و کاملي نبوده و همين امر عاملي براي افزايش کودک آزاري در جامعه مي‌شود.

کودک آزاری

اکبر ترکاشوند عنوان کرد: در سال ۸۱ قانون حمايت از كودكان و نوجوانان تصویب شد که در این قانون تمامي اشخاصي كه به سن ۱۸ سال تمام نرسيده‌اند مورد حمایت قرار می‌گیرند و هر نوع اذيت و آزار كودكان و نوجوانان كه موجب شود به آنان صدمه جسماني يا رواني و اخلاقي وارد شود، ممنوع است.

وی کودک آزاری را نوعی جنایت علیه مظلوم ترین انسانها دانست که هیچ نوع قدرت دفاعی از خود ندارد.

یک جامعه شناس نیز با بیان اینکه فرزندان انسان امانت های الهی هستند که در اختیار والدین قرار می گیرند تا با معیارهای اسلامی پرورش پیدا کرده و به صورت انسان های وارسته تحویل جامعه داده شوند، گفت: پدران و مادران در پیشگاه خداوند وظیفه خطیری بر عهده دارند و کوتاهی در پرورش آنها نوعی خیانت به امانت های الهی است.

مریم امامی با بیان اینکه کودک آزاری ثمره کمبود مهر مادری و پدری است و آن محصول شیوه زندگی ماشینی امروز است، گفت: پدران و مادرانی که در بیرون از منزل مشغول به کار هستند و تربیت فرزندان بر دوش مهدکودک است کمتر به فرزندان خود مهر می ورزند.

وی گفت: آنهایی که به طور مستقيم یا غير مستقيم با کودکان ارتباط دارند وبرای اصلاح رفتار و تعيين خط سيرزندگی آنان کوشش ميکنند یعنی پدر و مادر معلم و گردانندگان مراکز نگهداری همواره باید دو نکته اصلی مسئولیت اجتماعی و فردی را در نظر داشته باشند و با رعایت آن وظيفه خود را به درستی انجام دهند.

وی گفت: کودکاني که به طور دايم در معرض خشونت و کودک آزاري قرار مي‌گيرند، احتمال بروز رفتار پرخاشگرانه و يا بزهکارانه در آنها نسبت به کساني که خشونت را تجربه نمي‌کنند و يا کمتر در معرض آن هستند، بيشتر است

نمي‌توان گفت کودک آزاري در خانواده‌هاي تحصيل کرده و يا با وضعيت اقتصادي مناسب، اتفاق نمي‌افتد.

وي با تاکيد بر اينکه نمي‌توان گفت کودک آزاري در خانواده‌هاي تحصيل کرده و يا با وضعيت اقتصادي مناسب، اتفاق نمي‌افتد ادامه داد: منزوي بودن افراد خانواده، بارداري ناخواسته، کودکان نامشروع يا با جنسيت غير دلخواه، فرهنگ‌ها و قوميت‌هايي که داشتن فرزند دختر را خوشايند نمي‌دانند از جمله ديگر عوامل دخيل در تشديد احتمال کودک آزاري هستند.

خبرگزاری مهر

کودک آزاری

مدیرکل بهزیستی استان همدان نیز با بیان اینکه یکی از معضلات اصلی دنیا مسئله کودک آزاری است، گفت: رسانه ها باید در زمینه کودک آزاری حساس شده و آموزش های پیش گیری از این معضل را در دستور کار خود قرار دهد.

اکبر سوری با اشاره به اینکه کودکان یکی از بزرگترین سرمایه های اجتماعی هر کشور و امانت های الهی هستند، افزود: والدین باید با معیارهای انسانی، اجتماعی، اخلاقی، الهی و غیره کودکان را به کمال برسانند.

وی با بیان اینکه پرورش و تربیت کودکان کاربسیار با ارزشی است، اظهار داشت: به منظور ارتقا سلامت جامعه باید بسیج همگانی در کشور وجود داشته باشد .

وی با تاکید براینکه کودک آزاری یکی از معضلات اصلی دنیا است که باید تدابیر لازم برای جلوگیری از این کار اندیشده شود، ادامه داد: در تمام کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه نیز این مشکل وجود دارد و براساس آمار جهانی بهداشت سالانه ۴۰ میلیون کودک در سراسر دنیا مورد آزارهای جسمی، جنسی، عاطفی، روانی، بی توجهی و سایر خشونت ها قرار می گیرند.

متاسفانه در ایران آمار دقیقی از کودک آزاری وجود ندارد

وی با بیان اینکه متاسفانه در ایران آمار دقیقی از کودک آزاری وجود ندارد، گفت: کودک آزاری آثار مخربی در روح و زندگی کودک ایجاد می کند.

وی یادآور شد: یکی از مسائل عمده در این زمینه آشنایی با اورژانس اجتماعی و سامانه ۱۲۳ است .

سوری در ادامه گفت: کودکانی که مورد آزار و اذیت، خشونت، بعیض و غیره قرار می گیرند باید با تدابیر لازم مشکلات آنها رفع شود چرا که کودکانی که مورد کودک آزاری قرار می گیرند منزوی شده و مشکلات عدیده ای برای آنها به وجود می آید.

وی خواستار ایجاد و توسعه مراکز حمایتی از کودکان به ویژه کودکان آزار دیده توسط سیاست گذاران و برنامه ریزان وهمچنین رفع موانع قانونی مداخله به هنگام، به ویژه توسط اورژانس اجتماعی شد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان نیز در این زمینه با بیان اینکه انسان ها هرچه به سمت تکنولوژی حرکت می کنند در حق یکدیگر زشت ترین فجایع را مرتکب می شوند، گفت: یکی از بدترین گناهانی که انسان ها مرتکب می شوند مسئله کودک آزاری است.

کودک آزاری

آیت الله غیاث الدین طه محمدی با اشاره به اینکه رعایت حقوق دیگران فقط مختص انسان ها نیست، افزود: تمام موجودات جهان از گیاهان گرفته تا جانوران دارای حقوقی در این دنیا هستند که نباید به ناحق آن را نادیده گرفت چرا که خداوند هیچ موجودی را بیهوده خلق نکرده است.

وی با بیان اینکه بشر قرن ۲۱ از قافله انسانیت عقب افتاده است، اظهار داشت: کشورهای غربی از حقوق حیوانات دفاع می کنند اما دریغ از اینکه چقدر از انسان ها در سراسر دنیا از گرسنگی و جنگ می میرند و صدایی از کسی در نمی آید.

کودک تازه متولد شده نیز محبت را متوجه می شود

آیت الله محمدی با تاکید براینکه کودک تازه متولد شده نیز محبت را متوجه می شود، افزود: دست نوازش بر سر کودک یتیم کشیدن به اندازه موههای سرآن یتیم ثواب دارد و بی توجهی به کودکان نادانی و جهالت است.

وی با بیان اینکه در دنیای متمدن امروز کودک آزاری و کودک کشی رواج یافته است، یادآور شد: در جنگ اخیر غزه بیش از ۶۰۰ کودک بی گناه کشته شدند و صدایی از کسی شنیئه نشد .

آیت الله محمدی به سقط جنین نیز اشاره و تاکید کرد: نخستین دادگاهی که در روز قیامت برپا می شود دادگاه سقط جنین است و تمام پدر و مادر هایی که از روی هوا و هوس اقدام به سقط کرده اند به معصیت بزرگی دچار می شوند.

با این تفاسیر پرواضح است که با توجه به اهميت و نقشي که دوران کودکي در رشد و نمو طبيعي، رواني و اجتماعي فرد دارد، باید همه کساني که به نحوي با کودکان سر و کار دارند با مسايل آنان و حقوقشان آشنا باشند و به آن عمل کنندکه تحقق اين امر بدون همکاري نهادهاي دولتي و مشارکت فعال افراد امکان پذير نخواهد بود.

پسندها (1)

نظرات (3)

مامانی
18 آذر 93 9:57
قطره
18 آذر 93 15:13
خبر بسيار تاسف باري داديد قابل توجه كسانيكه بدون علم از اين دست اقدامات حمايت ميكنن بايد بگم كه اين عمل از طرف آمريكا و صهيونيست به زور وارد ايران شده. دليلش هم اينه كه احترام والدين رو پيش فرزند از بين ببرند كه اين خودش عواقب بسيار خطرناكي در جهت از بين بردن بنيان خانواده و به تبع جامعه داره . لطفا نگيد كه اين براي كودكانيه كه واقعا مورد آزارهاي شديد قرار ميگيرن چون اين شماره رو همه ميتونن بگيرن و اگر شما روزي كودكت رو براي حفظ سلامتي يا اخلاق يا هرچيز ديگري تنبيه كرديد بايد منتظر تماس اون با اين شماره باشيد. درنتيجه عنان زندگيتون از دستتون در ميره. حالا تصور كنيد آيا واقعا ميشه با وجود چنين وضعيتي كودك رو كنترل كرد؟ چون وقتي اين تلفن راه اندازي بشه و در صورت تماس كودك با اين شماره ، خدمات اجتماعي در جهت دستگيري والد اقدام ميكنن و ديگه، روي بچه به روي والدش باز شده و هركاري دلش بخواد ميكنه. لطفا نگيد خيلي بدبيني چون ما از استراتژي هاي خيلي ضعيف تر از اينا ضربه هاي بزرگي خورديم چه رسد به چنين چيزي...
barfdoone.ir
پاسخ
والا شما م درست میگید ولی چون در قانون ما والد اختیار کامل داره حتی اگر کسی شکایت کنه و حتی اگر کودک به وضو صدمه بدنی دیده باشه آنچنان مجازات سختی در انتظارش نیست
مامان علی
19 آذر 93 19:57
واقعا جای تاسفه که یک عده بیماردل عقدشون وسربچه خالی میکنن قدیم میگفتن مراقب دخترباشین که خیلی بد روزگاریه اما الان متاسفانه برای بچه ها از هرجنسیتی تشویش وفضای ناامن زیاده من موافقم که جایی باشه که به طور اهم به بچه ها واتفاقات مربوط به اونها بپردازه نمیدونم والا چطور میتونن یک بچه رو به هرشکلی اذیت کنن